Urgensi Beragama dalam Membina Keluarga Harmonis

Urgensi agama dalam menaungi hidup berumah tangga sangat jelas manfaatnya. Prinsip-prinsip agama menjadi acuan meniti kehidupan yang harmonis. Tanpa agama hidup tanpa arah, tanpa agama hidup tiada punya harapan masa depan, dan tanpa agama hidup terasa hambar tiada punya tujuan.

Agama berfungsi sebagai penuntun umat manusia. Islam sebagai agama dari Allah swt telah diturunkan dengan perantaraan rasul-nya berisi bimbingan suci dalam bidang aqidah dan amaliah akhlak. Hal ini supaya manusia mendapatkan keselamatan dan kebahagiaan yang hakiki nan abadi (duniawi dan ukhrawi). Agama islam merupakan bukti rahmat tuhan sebagai agama yang haqq merupakan ni’mat karunia ilahi yang terbesar bagi umat manusia sebagai rahmatan lil ‘alamin.

Fungsi agama berpengaruh dalam kebaikan, kebenaran dan keadilan serta kejujuran yang mewarnai dan memberi corak bagi setiap hubungan kemanusiaan, termasuk di dalamnya panduan hidup berumah tangga yang ideal. Prinsip-prinsip agama ini mengarah pada kemashlahatan umat dan membawa kebaikan dunia sampai akhirat (darussalam)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *